A partir d’este dijous, 23 de gener, han desaparegut els abonaments gratuïts de Rodalies, Regionals (R-15 i R-16 en la connexió amb les Terres de l’Ebre) i de l’Avant Tortosa-Barcelona que depenien de les bonificacions de l’Estat espanyol. En el cas de l’Avant, Renfe va anunciar la seua aplicació, que s’obtenia amb la compra d’un abonament recurrent de Rodalies, a partir de l’1 de gener. És a dir, oficialment la mesura haurà durat tres setmanes, tot i que hi ha usuaris que sostenen que abans ja es podia gaudir de la gratuïtat.
Siga com siga, la gratuïtat en tots els serveis de distància mitjana, que és el que afecta les Terres de l’Ebre, se podia aconseguir abans d’este dijous amb la compra d’un abonament recurrent i si es feien un mínim de 16 viatges en quatre mesos. Al final d’este termini, a l’usuari se li retornava el preu de l’abonament: 20 euros per als regionals. Ara, els abonaments que ja han estat adquirits, i que caduquen a finals d’abril, seran igualment vàlids, però ja no se’n poden comprar de nous bonificats i estos ja es tornaran a pagar amb tarifes del 2022, que és quan se van començar a aplicar els descomptes per la pandèmia.
Els canvis se donen perquè Junts, el PP i Vox van tombar el decret òmnibus que, entre algunes desenes de mesures, incloïa la pròrroga de les ajudes al transport públic o la pujada de les pensions. Per tant, d’un dia per l’altre, han desaparegut totes les bonificacions que penjaven de l’Estat.
Els autobusos interautonòmics, també sense bonificació
A més a més, també s’elimina la bonificació estatal als serveis d’autobús interautonòmics, que podia arribar a ser del 100 %, segons explica el gerent d’Hife, Josep Maria Chavarria. Caldrà veure què fa la Generalitat amb els seus ajuts al transport públic per carretera, que permetien rebaixes del 50 % del preu en els viatges dins de Catalunya, per exemple entre Tortosa i Tarragona o entre Tortosa i Barcelona. De moment, al tancament d’esta edició, continuaven vigents els descomptes. També es mantindran al 50% les bonificacions als abonaments del transport públic urbà de Tortosa, ja que l’Ajuntament es farà càrrec del 30% que dixa d’assumir l’Estat.
La incògnita ara és si el Govern de Pedro Sánchez intenta recuperar els ajuts estatals al transport públic amb un decret específic, que és el que li han plantejat alguns partits de l’oposició.
Un 70 % d’ocupació a l’Avant Tortosa-BCN
El servei de tren Avant entre Tortosa i Barcelona, que es va reactivar l’1 d’octubre coincidint amb el tall de la via convencional a Roda de Berà, ha tingut una ocupació d’un 70 % de mitjana (314 usuaris diaris) entre els mesos d’octubre a desembre. La dada la va oferir la consellera de Territori, Sílvia Paneque, i el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal, en una compareixença al Parlament en què van detallar que s’ha reduït l’ús dels serveis ferroviaris prop d’un 30 % -en comparació al mes de setembre- a les línies R-13, 14, 15, 16 i 17 i Rodalies, per les obres al túnel de Roda de Berà i l’adaptació a l’ample estàndard de les estacions de Sant Vicenç de Calders, Tarragona, Altafulla i Torredembarra. Les que més reducció han registrat són l’R-16, que connecta amb Tortosa, i l’R-15, amb Móra la Nova i Riba-roja d’Ebre, amb pèrdues del 33 % i el 32 % respectivament. A l’R-16 cal fer transbordament en autobús entre Sant Vicenç i l’Hospitalet de l’Infant.